Tudjuk, hogy több kérdés is felmerül benned a fogászati kezelés után, hogy mire kell odafigyelned a gyors gyógyulás érdekében. Ezért elhoztunk neked néhány rövid útmutatót.

Fogkő eltávolítás esetén:

Élvezd a tisztaság érzését!

Fogkő eltávolítás után napokig érzékenyebbek lehetnek a fogak, de ez természetes része a folyamatnak. Magyarázata, hogy a fogkő eltávolításával szabaddá válnak a dentincsatornák. Az íny védelmező szerepét ideiglenesen a fogkő veszi át, az zárja le a dentincsatornákat, így eltakarja a hideg-meleg ingereket.

A fogkő leszedését követő 3-4 napban kerüld a kemény ételeket, ropogtatni valókat, ezek lassíthatják a gyógyulást és könnyen sérülést okozhatnak az érzékeny fogínynek. Szájápolási szokásaid folytasd és öblögess antibakteriális szájvízzel, vagy akár langyos sós vízzel. Ha 3-4 nap után bármilyen kellemetlenséget tapasztalsz, bátran  jelentkezz rendelőnkben!

Paradontológiai (fogágy) műtét esetén:

• Jó hír: ha nem írtam fel gyógyszert, inni lehet. Viccnek szántam, attól még egy feles tényleg lehet, csak úgy, hangulatnak. 🙂
  • Rossz hír: cigizni nem. Sem most, sem később. A műtétet követően pihenj. Ajánlott  kívülről a seb fölé helyezni hideg vagy jeges borogatást, mert a hűtés lelohasztja a duzzanatot, és felgyorsítja a gyógyulás folyamatát. Kisebb vérzések spontán felléphetnek,ez teljesen normális. A műtétet követő napon nem ajánlott a fogmosás/ fogselyem használata, de egy nap elteltével újra el kell kezdeni a szájápolást nagy odafigyeléssel. Mivel eleinte nem tudod kellőképpen megtisztítani a fogaid, használj antibakteriális szájöblögetőt előírás szerint! Ne használj szívószálat, ne dohányozz, és ne igyál se kávét, se alkoholt! A műtét utáni napon fogyasszál sok folyadékot és kerüld a forró és hideg ételeket. Bár csábító lehet, hogy a sebet megnézd, de ellenjavalt az ajkak mozgatása bármilyen irányba.

Implantátum beültetése esetén:

Rossz hír: cigizni nem szabad. Sem most, sem később.

Nagyon fontos a fokozott szájhigiénia. Az implantátum miatt nem indokolt napi fogmosási rutinunk megváltoztatása, de az implantált területet csak óvatosan.  Amíg tart a gyógyulás (7 napig) kerülendő a szájzuhany és az elektromos fogkefe használata, illetve az implantált terület, erős öblögetése is. Az első 48 órában vérzések is felléphetnek a beavatkozás területén.

Nagyon fontos a dohányzás elhagyása, hiszen lassítja a gyógyulást. Ellenjavalt az alkoholfogyasztás és a szívószál használata. Kávét vagy apró olajos magvas ételeket legalább 72 órán át próbálj meg nem fogyasztani. Szükség esetén vegyél fájdalomcsillapítót és bármi panaszod van, jelentkezz nálunk.

Megesik, hogy a műtétet követő napokban a kezelt terület környékén az arc bőrén elszíneződés alakul ki, ez azonban pár napon belül magától elmúlik. A torokfájás is teljesen normális jelenség, ami szintén elmúlik.

Gyökérkezelés esetén:

Mindent is. Viszont a gyökérkezelés tud kellemetlen lenni rövid távon.

Teljesen normális tünet, ha gyökérkezelés után érzünk némi fájdalmat, ez általában a kezelés napján tapasztalható. A gyökérkezelés során a gyökérkezelő tű elérheti a gyökér csúcsát, mely átmeneti érzékenységet okozhat a gyökértömés utáni napokban. Az ilyen jellegű érzékenység vagy fájdalom elmúlik, hiszen itt a gyulladást már nem táplálja semmi, ez az érzékenység a kezelés közben a szövetek megbolygatása miatt alakul ki. A gyökértömésnek el kell érnie a foggyökér csúcsáig, különben a gyökércsatornában baktériumok is maradhatnak.

Antibiotikumkezelés helyzettől függően ajánlott, mely segít a még élő baktériumok elpusztításában. Ajánlott étkezéskor a gyökérkezelt foggal ellentétes oldalon rágni, ez megelőzheti az esetleges érzékenységet. Ha a fájdalom nem szűnik esetleg súlyosbodik egy frissen vagy régebben gyökérkezelt fognál, kérlek mihamarabb jelentkezz rendelőnkben!