A fogérzékenység tünetei

Ha a fogak fájdalommal reagálnak bizonyos ízekre és a szélsőséges hőmérsékletre, fogérzékenységről beszélünk. Felmérések is bizonyítják, hogy a lakosság 35 százaléka szenved az érzékeny fogaktól. Ezt a kellemetlen érzést, számos különböző inger kiválthatja, hideg, meleg, édes vagy savanyú étel vagy ital fogyasztása, esetleg érintés.

Mi okozza a túlérzékenységet és hogyan előzhetjük meg?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, vessünk egy pillantást a fog anatómiájára!
Általában a túlérzékenységet a dentin felszínre kerülése okozza. A dentin a fog keményszöveteinek az egyike, mely általában nem látható, mert a koronán zománc fedi, valamint a fognak az állcsontokban rögzülő részén, a gyökérben, cement fedi. A dentint dentincsatornák (tubulusok) járják át. Ha ezek a tubulusok valamilyen okból kifolyólag a felszínre kerülnek, rajtuk keresztül bizonyos anyagok átjuthatnak, melyek irritálhatják a fogbélben lévő idegvégződéseket, fájdalmat váltva ki. Az élet során folyamatosan, de nagyon lassan termelődik szekunder dentin mely irritáló tényezőtől független, csatorna nélküli dentin.
Tehát, minél öregebb egy fog, annál kevésbé érzékeny.

Kiváltó okok

Különböző okai vannak a dentin felszínre kerülésének. Először is a visszahúzódó íny miatt, szabaddá válik az érzékeny zománc-cement határterület, a foggyökér kezdeti része. Ezt okozhatja
fogágybetegség, túl erős fogmosás vagy genetikai tényezők. Súlyosabb problémát okozhat, ha a
foggyökért nem fedi teljesen a cement réteg. Ez ritkán fordul elő a fog fejlődése során.
Az erózió (kimaródás) egy másik tényező, amely hozzájárul a fog érzékenységéhez. Fogzománc
kimaródásához vezet a magas savtartalmú ételek és italok gyakori fogyasztása. Bizonyos üdítőitaloknak, bornak és különböző gyümölcsöknek is gyakran magas a savtartalma így saveróziót okozhatnak. Ne mossunk fogat közvetlenül savtartalmú ételek vagy italok fogyasztását követően, mert ilyenkor a leglágyabb a fogzománc. Legjobb, ha étkezés után várunk legalább egy órát, míg a nyál semlegesíti a savat.
A fogszuvasodás szintén okozhat túlérzékenységet. Fogszuvasodás következtében a fogzománc
fokozatosan elveszti ásványi anyagait, majd elvékonyodik és áttörik. A dentinen is tovább haladva eléri magát az ideget. Ez az a pillanat mikor fájdalmat vált ki. Néha a fogászati beavatkozás is érzékennyé teheti fogainkat, de ez néhány napnál nem tarthat tovább.

Mi a megoldás, ha a fogaid érzékennyé válnak?

Ha viszonylag csekély az érzékenység, próbáld óvatosabban mosni az érintett fogakat. Az erős sörtéjű fogkefét le kell cserélni közepes vagy puha sörtéjűre, ugyanakkor alapvető lépés a helyes fogmosási technika elsajátítása. A vízszintes súroló technikát, úgynevezett körkörös vagy söprögető technikával érdemes felváltani. Mindig használjunk fluoridos fogpasztát, mely segít megőrizni a fogzománc
keménységét így megelőzi az eróziót. Ajánlott még kifejezetten érzékeny fogakra kifejlesztett
fogkrémet használni. Ezek hatóanyagai a hidroxilapatit, a nátrium-fluorid, a stroncium- és a kálium-klorid, melyek segítenek lezárni a szabaddá vált dentincsatornákat.Ha az érzékenység hosszabb ideig fennáll, vagy a fájdalom intenzívebbé válik, azonnal fogorvoshoz kell
fordulni. A felállított diagnózis, az érzékenység súlyossága és kiterjedése ismeretében a kezelés
megkezdhető. Megoldás lehet a magas fluorid tartalmú speciális lakk, amely felnőtteknél fogínysorvadás következtében szabaddá vált fognyaki felszínek érzékenységének megszüntetésére, valamint szabaddá vált dentin kezelésére ajánlott. A fogaknál jelentkező fájdalom hátterében szuvasodás vagy más komolyabb betegség is állhat, mert a kezdeti tünetek sokszor megegyeznek, ezért fontos a kezelést időben elkezdeni.