Első lépésnek jó volna ha nem fájna a fog. Ennek esélye drasztikusan csökken a helyes szájhigiéniával és az éves kontrollvizsgálattal.

Először a Toldi módszer:
„Tűrte Miklós, tűrte, ameddig tűrhette,
Azzal álla bosszút, hogy csak fel sem vette;”

Fogmosáskor mire kell figyelnünk?

Javasolt napi kétszer fogainkat megtisztítani és a fogtisztítás hossza legalább két percet kell tartson. Figyelj arra, hogy a fogíny környékét finom mozdulatokkal tisztítsd meg és soha ne felejtsd el fogaid belső felületét is alaposan megmosni. Fogmosás közben a fogkefét 45 fokos szögben kell tartani ügyelve arra, hogy a fogmosás a hátsó fogakra egyaránt kiterjedjen.

Mi a teendő fogfájás esetén?

Ez attól függ, hogy mikor és mitől kezd fájni.
Ha valamilyen külső inger váltja ki, mint például a D’Alice finomság, vagy egy korsó hideg ital, és ez amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan el is múlik, minél hamarabb gyere, lássuk el a fogat, lehet, hogy még elkerülhetőek a komplikációk.

Előfordulhat, hogy az előbb leírtakhoz hasonló jellegű fájdalmat nem egy szuvas fog okozza, hanem a fognyak kopása. Miután azt már nem védi a fogzománc, a kialakult fognyaki érzékenység okozza a fájdalmat. Ha a kontroll alapján ez a diagnózis, akkor elsőre megpróbáljuk az érzékeny fogakra való fogkrém használatát. Ha ez néhány hónap alatt nem hoz eredményt, és az érzékenység zavaró, akkor a kopott fognyakat fluorozni kell vagy töméssel ellátni.
Ha a korábbiakban leírt ingerek hatására kialakult fájdalom nem múlik gyorsan, főleg ha éjszaka is rázendít, akkor szinte biztos, hogy a fogszuvasodás elérte a fogbelet (ideget), s úgynevezett pulpitiszes roham gyötör.
Klasszikus népi gyógymód szerint befőzési szalicilt kell a lyukas fogba helyezni. Ez nem valószínű, hogy segít, de lehet, hogy árt. A megoldás a gyökérkezelés.

Ha a fájdalmat hideg inger nem, hanem csak meleghatás vagy nyomóhatás váltja ki vagy minden ok nélkül jelentkezik az már sokkal nagyobb baj. A gyulladás mellé már fertőzés társul, ami  ráterjed a fog körüli szövetekre is. Innentől kezdve bármelyik percen jöhet az eldagadás, melyet már csak a gyökérkezelés orvosol.
A székely bácsi még ezeket a nehéz napokat is elviseli fogorvosi beavatkozás nélkül. Nála időzített bombák, gócok alakulnak ki. Ezek időnként újra berobbannak, és súlyos gócbetegségeket okozhatnak. A megoldás a gyökérkezelés.